Sociala medier har varit i ropet ett tag kan man väl säga. Men för mig som jobbar med HR blir det tydligare och tydligare att denna typ av kommunikation och klimatet på nätet påverkar HR och hur jag förhåller mig till begrepp som marknadsföring, transparens och integritet.

Andy Headworth publicerade i höstas ett blogginlägg om hur sociala medier påverkar HR-arbete. Du kan läsa inlägget här. Jag kom tillbaka till hans text härom dagen då jag blev inblandad i en diskussion om nyttan med sociala medier och kraven på att vara aktiv där som företag.

Jag har inga klara svar, men känner igen mig i Andys två sista argument för varför sociala medier blir en allt större sak för många HR-avdelningar.

Vad är nyttan för ett bolag som arbetar B2B? Vad kan man förvänta sig för resultat av en satsning? Vad innebär det att vara genomtänkt? Vems är ansvaret om något går fel?

Det är i alla fall tydligt att HR-området förändras, och det är spännande utmaningar, men som behöver ifrågasättas och reflekteras kring. Jag tror att fler företag behöver ta detta område till en strategisk nivå och inte bara dumpa det på sin HR-avdelning, och då finns stora vinster att göra. Detta är en utveckling som inte kan hindras. Och det vore för konservativt att vifta bort både problematiken och möjligheterna med dessa verktyg.

 

Tänk vilken fantastisk tid vi lever i där vi får bryta ny mark!