Att arbeta med kultur och att försöka leda genom den är en av de största utmaningar ett företag kan ta sig an. Det krävs ett stort grundjobb och ett engagemang från alla med någon form av ledarroll i organisationen.

Men vad är egentligen en organisationskultur? En av dem som forskat mycket kring det är Edgar Schein, professor på MIT Sloan School of Management. Han beskriver tre delar av en kultur:

  1. Artefakter. I varje företag finns symboler och rutiner som är specifika för just den kulturen. Det kan handla om dresscode, inredning, mötesrutiner eller internskämt. Det kan både vara lätt och svårt att skapa nya artefakter.
  2. Uttalade värderingar. Många företag har tagit fram värderingar som sägs genomsyra verksamheten. Men för att få genomslagskraft så krävs även att alla med en ledande position lever dessa värderingar, och det är en utmaning.
  3. Underliggande antaganden. Detta är essensen av kulturen. Oftast handlar det om omedvetna Det man beskriver som outtalade regler, eller att ”något sitter i väggarna” är exempel på hur man är medvetet eller omedvetet överens om hur man gör saker. Dessa saker är ofta så ingrodda i företaget att de är svåra att upptäcka för medarbetare och chefer.

Hur gör man då för att utveckla och leda genom kultur? För det första ska man veta att det inte är något man gör över en natt. Det är ett långsiktigt arbete som behöver förankring i alla chefsled och som kräver att alla medarbetare får möjlighet att – om inte påverka, så i alla fall – uttrycka sin åsikt.

I allt man gör behöver man addera kultur som arbetssätt. Att jobba med värderingar handlar inte om att cementera ett arbetssätt, utan om att ge medarbetare verktyg att snabbt hitta lösningar.

Ett bra kulturarbete är också grunden för lyckade rekryteringar, en bra personalomsättning och affärsutveckling genom människor.

Är du intresserad av att arbeta med kulturen i ditt företag? På HR On Demand är vi vana att låta HR-arbetet utgå från kultur och värderingar i varje kundanpassad lösning. Vi skapar tillväxt och framgångsrika företag genom vårt arbete med kultur och värderingar.