Finns det någonting som kan öka motivation och prestation på våra arbetsplatser? Ja, feedback är den effektivaste nyckeln till arbetsglädje, välmående personal, minskad sjukfrånvaro och bättre resultat – oavsett bransch.



Detta hävdar Elizabeth Kuylenstierna och visar i sin senaste bok Framgång med feedback hur du ger och tar emot korrigerande och bekräftande feedback.

Du lär dig hantera den som förkastar kritik, att uttrycka komplimanger till en kollega, hur du som chef kan klara att se alla i en grupp, men också hur du kan vägleda genom att stärka självförtroendet hos en medarbetare du tror på. Du som individ lär dig också hur du kan få den feedback du saknar eller hantera den som skrämmer dig och hur du kan ge feedback uppåt i organisationen.

I boken får vi ta del av Elisabeths bästa feedback-tips:

  1. BE OM LOV innan du ger feedback. Säg till exempel ”Passar det att vi pratar nu?”
  2. ANVÄND JAG-BUDSKAP. Säg inte man när du menar jag. Stå för att det är du som framför kritiken.
  3. FOKUSERA PÅ SITUATIONEN OCH BETEENDET. Fokusera på en händelse och på hur personen i fråga då agerade.
  4. BESKRIV KONSEKVENSERNA. Gäller både positiv och ­negativ feedback. Till exempel ”När du hjälper dina kolleger skapar det god stämning.”
  5. FOKUSERA PÅ ÅTGÄRDER. Det är bra om mottagaren av feedbacken vet vad han eller hon ska göra i stället nästa gång.
  6. VAR TYDLIG. Säg som det är, linda inte in något i tron att andra kan läsa dina tankar.
  7. HA RESPEKT FÖR TID. Ge helst inte korrigerande feedback en fredag eftermiddag eller ­dagen före semestern, men ­vänta inte för länge heller.
  8. HA RESPEKT FÖR RUMMET. Ge aldrig korrigerande feedback i ett öppet kontorslandskap, i fikarummet eller i korridoren.
  9. HA ETT TYDLIGT MÅL. Det ska finnas ett tydligt syfte med att framföra feedbacken, till exempel att få till en viss förändring som alla inblandade förstår vad den är.
  10. LYSSNA NOGA! Det gäller både mottagare och givare av bekräftande/korrigerande feedback.
  11. INFÖR SKRYTRUNDOR. Berätta för varandra vad ni lyckats med och vad ni är stolta över att ha gjort den senaste veckan/månaden.
  12. BERÄTTA NÄR DET ÄR BRA. Då vet mottagen hur han eller hon ska göra för att det ska bli rätt.
  13. HA EN POSITIV AVSLUTNING. Man ska helst inte gå ifrån ett feedbackmöte med en dålig känsla i magen, avsluta inte förrän ni hittat något positivt att hålla fast vid.
  14. VAR SANN. Vad tjänar det till att hålla på med feedback om den inte är uppriktig?
  15. GÖR UTRYMME FÖR UPPFÖLJNING OCH UTVÄRDERING. När alla inblandade är överens om hur man ska gå till väga är det bra att sätta upp en tidpunkt för ett nytt möte där man checkar av hur det gått.

 

Boken är lättläst och inspirerande och jag tycker att den bör finnas på varje arbetsplats för inspiration och utveckling av en fungerande feedbackkultur!

 

 

 

HR On Demand jobbar för att skapar tillväxt och framgångsrika företag genom att hjälpa chefer att anställa, utveckla och avveckla rätt medarbetare. Det här är vår ”bokklubb” där vi tipsar om böcker som kan vara till nytta i chefers och HR-ansvarigas vardag.

Vår medarbetare Christina Reumark är medlem i juryn för Årets HR-bok, och väljer tillsammans med övriga jurymedlemmar ut de böcker som varje år kommer ut och bedöms vara aktuella, angelägna och användbara. 10 böcker nomineras varje år och det är dessa som kommer presenteras lite närmare under denna vinjett.