Ja, om du frågar rekryteringsföretagen som så här års kör sina tuffaste kampanjerna för att boka möten med alla chefer som någonsin yppat att de någon gång skulle kunna tänka sig att rekrytera så verkar ju just nu vara det gyllene läget att sätta igång en rekryteringsprocess.

 

Frågar du mig så blir svaret att rekryteringskonjunkturen kanske inte svänger riktigt så mycket från säsong till säsong, men det kan absolut finnas mindre bra tidpunkter att påbörja en rekryteringsprocess.

 

Till exempel kan det vara vanskligt att sätta ut en annons i början av sommaren. Har ert företag verkligen resurser över semestrarna att hantera de ansökningar som kommer in? Och handen på hjärtat – om du själv nu vill tänka lite mindre på jobb när du ligger i solstolen – hur stor är sannolikheten att inte de potentiella kandidaterna vill koppla av lite de med?

 

Men tidpunkt är inte helt irrelevant när det kommer till rekrytering. Statistik från våra största platsannonssajter visar nämligen att högst trafik har de på måndag morgon när folk kommer tillbaka till jobbet efter att ha varit lediga över helgen. Då är motivationen som störst att se sig om efter något nytt, så om du ska rekrytera ska du alltså se till att din annons är den senast inlagda på måndag morgon.

 

På det längre perspektivet kan det också vara värt att tänka till kring rekryteringar. Visst kan ett rekryteringsbehov uppstå plötsligt om en medarbetare slutar eller om det kommer in en stor affär, men ofta går det att ha ett långsiktigt tänk kring kompetensförsörjning.

 

Sammanfattningsvis bör du tänka på följande kring rekrytering:

  • Tänk på rekrytering och kompetensbehov även när du inte har behov. Sätt upp en plan.
  • Se till att synas överst i annonslistorna när du väl har din annons ute.
  • Ta hjälp av någon som kan hjälpa dig att hitta rätt annonskanaler och göra en bra annons. Det behöver inte betyda att du kastar massor av pengar på ett rekryteringsföretag.

 

Har du frågor om rekrytering? Hör gärna av dig till mig!