Första gången jag stötte på medarbetarsamtal i praktiken var när jag, under min personalvetarutbildning, hade ett internship på en större västsvensk fordonstillverkare. Planen var ambitiös. Avdelningars mål skulle brytas ner till gruppmål och cheferna satt med matriser för att försöka beräkna vilka kompetenser de skulle behöva i sin grupp ett antal år framåt i tiden. Detta skulle sedan länkas till enskilda samtal med medarbetare med förhoppning att hela processen både skulle leda till kontroll över kompetensen i organisationen och nöjdare medarbetare. Jag var tyvärr inte kvar så länge att jag fick se resultatet av satsningen.

Sedan dess har jag både hållit i och varit med om medarbetarsamtal med många olika former och syften. De främsta anledningarna till sådana samtal som jag stött kan sammanfattas i:

  • Utrymme att diskutera medarbetarens prestation utifrån rapporteringssystem och nyckeltal
  • Tillfälle att sätta mål för medarbetaren
  • Möjlighet för medarbetaren att ge feedback på organisationen och sin chef
  • Ett sätt att som chef få reda på hur medarbetare mår
  • Information från chef om affärsplan och mål
  • Avstämning av arbetsmiljö, kommunikation och samarbete
  • Samtal kring medarbetarens vilja till karriär och utveckling
  • En årlig, påtvingad, avstämning
  • Diskussion om behov av kompetensutveckling

Sammanfattningsvis kan sägas att om allt detta ska rymmas i samtalet så borde det avsättas en hel dag till detta möte. Och att, som många, endast ha detta samtal en gång per år är lite i underkant om det ska vara ett stöd för verksamhetens och medarbetarens utveckling.

Medarbetarsamtal behöver avgränsas. Företaget behöver lyfta på en strategisk nivå vad man vill ha ut av något så basalt som dialogen med medarbetare. För att utveckla rätt medarbetare är det viktigt att låta kulturen styra och att väva in dessa processer i ett tydligt ledarskap. HR On Demand hjälper chefer att anställa, utveckla och avveckla rätt medarbetare och har erfarenhet från ett flertal branscher och bolag. VI hjälper gärna dig att få ut maximalt av dialogen med dina medarbetare. Hör av dig!