Eller, ja, kanske inte sexigt, men i alla fall attraktivt. Jag hör många företag som säger att personalen är deras viktigaste resurs. Men ett gäng av dem suckar när jag nämner det magiska ordet arbetsmiljö.

För mig innebär det här att jobba med arbetsmiljö att jobba med riskhantering och att värna om sin ekonomi. Jag ska förklara varför med ett par exempel:

  • Har du räknat på vad en sjukskriven medarbetare kostar dig? Det är dyrt. Jag ska inte göra räkneexemplet åt dig, men jag kans säga så mycket att det finns många dolda kostnader här. Hur beräknar du till exempel kostnaden för utebliven produktion, minskade intäkter om en säljare är sjuk osv. osv.
  • Vet du vad som gäller? Senast i juli 2014 behandlade Arbetsdomstolen ett mål där ärendet var uteblivet arbetsmiljöarbete. Det kan bli dyrt att inte arbeta med arbetsmiljön.
  • Har du en hög personalomsättning? Fundera på vad den beror på. I arbetsmiljön ingår både fysiska och psykosociala aspekter. Att om och om igen behöva rekrytera är en stor kostnad och även här finns dolda kostnader som minskad produktivitet och arbetstid från kollegor och chefer för introduktion och upplärning.

 

I en potentiell medarbetares ögon är det garanterat så att ett företag som har en bra arbetsmiljö framstår som sexigare än en konkurrent som inte bryr sig om arbetsmiljön. Arbetsmiljö är lika sexigt som Employer Branding och Talent Management.

Arbetsmiljöarbete ska skötas systematiskt över tid. Det är inte en engångsinsats, utan kräver resurser och personer som tar ansvar. Det finns många enkla mallar på nätet, men för att kunna arbeta kostnadseffektivt behöver du förstå arbetsmarknadens lagar och avtal och sätta dem i relation till din organisation. Den fotbollsspelare som bara koncentrerar sig på regelboken vinner inte matchen.

Så se åtminstone till att göra din arbetsmiljörond innan året är slut. Det är en bra början och HR On Demand har kostnadseffektiva lösningar för mindre bolag som står handfallna här. Det är riktigt bra Human Resources när det behövs!