Vad gör vi när det skaver mellan människor på jobbet? När samarbetet kärvar eller när tvisten är ett faktum? I ett samtal som berör både juridik och mellanmänskliga relationer, delar advokaten Filip Liedroth Malm insikter från rättssalen och arbetslivet. Det handlar inte bara om paragrafer – utan om att förstå vad människor faktiskt vill.
Arbetsrätt är relationer – inte bara regler
I podden Riktigt Bra HR blir det snabbt tydligt att arbetsrätt inte främst handlar om lagböcker, utan om relationer. Filip Liedroth Malm, advokat på Lindahl, påminner oss om att konflikter på arbetsplatsen sällan börjar med juridik – de börjar i missförstånd, olika viljor och ofta i tystnad.
I Sverige har vi en unik modell där mycket ansvar läggs på arbetsmarknadens parter. Det ställer höga krav på förmågan att föra dialog. Filip betonar att man långt ifrån alltid behöver gå till domstol. Tvärtom – en öppen dialog är ofta det mest kraftfulla verktyget.
När ska man egentligen ta in en advokat?
En central fråga i avsnittet handlar om när det är klokt att ta in juridisk hjälp – och när det snarare riskerar att förvärra konflikten. Att koppla in en advokat för tidigt kan skapa “skyttegravar”, varnar Filip. Det formella språket och strukturen som följer kan snabbt ersätta förtroende med misstänksamhet.
I många fall fungerar juridiska rådgivare bäst i bakgrunden – som bollplank, spökskrivare eller strategiskt stöd. Det kan skapa mer hållbara lösningar än att omedelbart eskalera konflikten till en juridisk strid.
Konflikterna där rätten möter kulturen
Filip berättar om skillnader mellan olika branscher, och hur normer från stora bolag lätt spiller över på mindre företag. Många missförstånd bottnar i orimliga jämförelser – med grannens avgångsvederlag på Volvo, eller antaganden om “hur det borde gå till”. För den som jobbar nära mindre bolag är det tydligt: mycket handlar om att återställa balansen i relationen, snarare än att slå fast vem som har rätt.
Samtalet väcker frågan: Vad vill du egentligen uppnå med din ståndpunkt? Den frågan kan vara avgörande för att hitta en lösning som alla kan leva med.
Nya regler – nya krav på ledarskap
Avsnittet rör också nyheter som lönetransparensdirektivet och förändringar i LAS. Det ställer nya krav på arbetsgivare – men också på det interna samtalet. Hur för vi konstruktiva dialoger om känsliga frågor som lön, arbetsmiljö och uppsägningar?
Och kanske viktigast av allt: Hur bygger vi en kultur där tvister inte behöver bli konflikter?
Slutord: Vad gör du när det börjar skava?
Alla arbetsplatser har sina utmaningar. Men när något börjar skava – vad är din första instinkt? Att stänga till eller att öppna upp?
Att våga prata, att våga fråga: Vad vill du? Vad är viktigt för dig? Det kan vara början på en lösning som inte bara löser en tvist – utan också stärker relationen.