Vision, Mål & Strategi
Att ha en vision är en sak. Att få människor att vilja förverkliga den är något helt annat. Genomtänkta mål och en förankrad strategi kan göra mer för motivationen än vilken bonus som helst.
Vision, mål & strategi – motorn i det affärsdrivna HR-arbetet
Det är lätt att tänka att visioner tillhör de stora bolagens värld – med glättiga presentationsfilmer och välformulerade ord. Men för mindre och medelstora företag är visionen ofta närmare verksamheten. Den är ofta grunden till varför företaget startades.
Men vad händer med visionen i vardagen? Hur ofta pratar ni om den? Hur tydlig är kopplingen mellan strategiska mål och det som faktiskt händer på golvet? När vision, mål och strategi hänger ihop och känns meningsfulla för medarbetarna, då ökar inte bara motivationen – utan också prestationen.
Gör det lätt att göra rätt – tillsammans
Mål i sig räcker inte. Det är först när människor förstår varför målen finns, hur de bidrar och vad som är viktigast just nu, som det börjar hända saker. En bra strategi är inte en hyllvärmare, utan ett gemensamt arbetsverktyg. Den skapar trygghet i prioriteringar och riktning – och möjliggör att fler kan fatta beslut som leder framåt, även utan att alltid fråga först.
Det handlar inte om att kontrollera, utan om att ge riktning. Och riktning ger handlingskraft.
En ledningsfråga – men också en HR-fråga
Att sätta riktning är förstås ett uppdrag för ledningen. Men hur den riktningen förankras, kommuniceras och omsätts i vardagen – där spelar HR en nyckelroll. Ett affärsorienterat HR-arbete tar ansvar för att översätta strategi till beteenden, skapa forum för dialog och bygga broar mellan plan och verklighet.
Ett exempel: om företagets strategi handlar om att växa, vad betyder det då i praktiken för chefernas ledarskap, för kompetensförsörjningen, för arbetsmiljön? Och hur stöttar HR det arbetet – proaktivt?
Slutreflektion: Hur nära är din strategi din vardag?
När vi möter företag i tillväxt, kris eller förändring, ställer vi ofta frågan: Hur ofta pratar ni om er vision i vardagen? Svaret är sällan “varje vecka” – men när det väl händer, brukar både motivationen och affärsresultaten hänga med.
Kanske är det dags att damma av visionen och göra den till ett levande samtalsämne igen?
Vill du bolla hur ni kan göra strategin mer levande i er organisation? Hör av dig så ses vi över en kaffe – digital eller på plats.



