Artikel

När algoritmer möter empati – om AI och mänsklighet i arbetslivet

Artikelkategori:

AI förändrar vårt arbetsliv i grunden. Men medan tekniken rusar framåt, behöver vi stanna upp och ställa de mänskliga frågorna. Vad gör oss unikt mänskliga? Och hur kan vi använda AI – utan att tappa bort varandra på vägen?

AI som kollega, inte ersättare

Jag har länge varit nyfiken på vad som händer när människa och maskin börjar samarbeta på riktigt. Det vi ser nu är inte bara effektivisering och automatisering – utan också en möjlighet till något större. AI kan frigöra tid, minska friktion, ge oss bättre beslutsunderlag. Men det är vi som väljer hur tekniken används. Vad gör vi med den tid vi sparar? Vem blir vi när vi slipper repetitiva uppgifter? Det är där den verkliga utvecklingen börjar.

Det mänskliga uppdraget blir ännu viktigare

Ju mer vi digitaliserar, desto mer växer behovet av det som inte kan programmeras: empati, lyssnande, närvaro. I samtal med chefer och HR-ledare hör jag ofta samma sak – tekniken är inte problemet, det är relationerna som skaver. Och det är i mellanrummen, i tilliten och i det gemensamma lärandet, som framtidens arbetsplatser formas.

Reflektion istället för reaktion

Det är lätt att dras med i tempot – att vilja hänga med, implementera det senaste, ligga i framkant. Men ibland behöver vi också stanna upp och fråga: Vad är det vi förstärker med AI? Vad är det vi riskerar att sudda ut? Tekniken är neutral – men våra val är det inte.

Vi behöver prata mer – inte mindre

Jag tror på det mänskliga samtalet. På att dela våra farhågor, våra förhoppningar, våra funderingar. Inte för att landa i ett svar – utan för att bli klokare tillsammans. Så låt oss fortsätta prata om AI, men med hjärtat lika mycket som med hjärnan.

Tekniken förändrar förutsättningarna – men det är vi som sätter riktningen. Hur tänker du kring AI i din vardag? Vad hoppas du på, och vad oroar dig? Jag är nyfiken på dina tankar.

Fler artiklar efter #

Fler artiklar

Riktigt Bra HR i hela Sverige – Stefan Kalin ny COO

Riktigt Bra HR i hela Sverige – Stefan Kalin ny COO

HR On Demand Sweden AB står inför en ny fas i sin utveckling. Som ett led i att stärka organisationen och möta den ökande efterfrågan utses nu en Chief Operating Officer (COO).

Stefan Kalin, som hittills verkat som senior rådgivare inom bolaget, går nu även in och axlar rollen som COO. Med sin bakgrund inom HR, ledarskap och affärsdriven utveckling får han en central roll i att leda och skala upp HR On Demands operativa arbete.